5 ZPŮSOBŮ, JAK ZVLÁDAT HNĚV

Nejprve ze všeho, je zajímavé zmínit, že emocionální fluktuace, patří mezi základní lidské otázky. A to pak obzvlášť mezi lidmi, kteří se zajímají o základní jógová doporučení (příkladem může být jedna z nejznámějších Patandžaliho súter: „Jóga je zastavení fluktuace mysli“ I,2). Originální verzi článku najdete zde.

Jógová filozofie pojednává o Prakrti, volně přeloženo o přírodě nebo původní hmotě, která sestává ze tří nezávislých gun neboli energií, kvalit, vlastností – radžas, tamas a sattva.

Každá z těchto gun zahrnuje ale mnohem více, než představují dnešní překlady, ale abychom je alespoň nastínili:
– radžas – představuje energii, aktivitu, vášeň, rozruch, pohyb
– tamas – symbolizuje temnotu, těžkost, lenost, stabilitu
– sattva – ztělesňuje světlo, rovnováhu, harmonii, vědomí a celkové zdraví

Hněv jak je prezentován v jógové teorii
Podle jógové teorie hněv vyvstává z přemíry mocné radžasické kvality. Radžasická kvalita je velmi důležitá, protože bez ní by nedocházelo k žádné akci a ničeho by nebylo dosaženo. Ovšem příliš mnoho radžasické kvality může vést k agresivnímu chování, kritizování, krutosti, nevraživosti, nenávisti, netrpělivosti, zuřivosti, odmítání, násilí a mnoha dalším negativním a destruktivním podobám hněvu.

Zatímco hněv může být přínosný, pokud je správně nasměrován. Nekontrolovaný hněv negativně ovlivňuje nejen mysl, ale také fyzické tělo a jejich vzájemný vztah. Hněv spouští reakci „bojuj nebo uteč,“ která zaplavuje tělo stresovými hormony a dlouho trvajícími fyzickými účinky nekontrolovaného hněvu ve formě úzkosti, deprese, vysokého krevního tlaku, bolesti hlavy, infarktu a snížené imunitní reakce.

Nekontrolovaný hněv je přesným opakem jógového principu Ahimsa neboli nenásilí ke všemu živému a nejspíš povede k problémům v pracovních vztazích, k fyzickým útokům a emocionálnímu odstrkování ostatních.

Hněv je univerzální emocí a radažsická kvalita je přirozená, proto je důležité kultivovat zdravé způsoby, jak s hněvem zacházet, aby se nevymknul kontrole. Zkuste využít následujících strategií inspirovaných jógou a zjistěte, která bude fungovat právě vám.

1. Svadhjája – Sebe-studium v situacích, kdy cítíte hněv
Prvním krokem ve zvládání těchto situací je praxe Svadhjáji, neboli studia sebe sama. Uvědomíte si tak kdy a proč se hněv dostavuje. Nejprve si tyto situace jen uvědomujte, pak začněte věnovat pozornost detailům. Přijděte na to, co hněv spouští a jak to můžete změnit.

zdravotni stav

Pokud je to možné, zaznamenejte si tyto zkušenosti, abyste dokázali rozpoznat vzorce, které nastávají. Nakonec vám tato uvědomění a sesbíraná data pomohou s vytvořením nových řešení.

2. Sauča – Jezte čistší stravu, abyste se zbavili hněvu a dostali se do harmonie zevnitř ven
Dejte si na čas s prozkoumáním svých dóš (kvalit podle ajurvédy – pozn. překl.), naplánujte si konzultaci s profesionálním ajurvédským poradcem. Zdravou a čistou stravou dodržujete Sauču neboli čistotu. Je snadné pozorovat, v jak velkém měřítku ovlivňuje jídlo naše fyzické tělo, takže obrovský dopad jídla na naši psychiku není žádným překvapením.

Zpracovávané jídlo plné éček, konzervantů a pesticidů nutí naše tělo k delšímu zpracovávání, aby se té chemie zbavilo a my jsme pak nepokojní a nervózní. Navíc, určitá jídla jsou radžasická a naše tělo stimulují nadmíru.

Jídlo a stimulanty jako ostrá koření, přepálené oleje, kafe, čokoláda a maso, zvyšují tělesné teplo a radžasickou energii, což je spojeno se zvýšenými pocity hněvu.

3. Íšvara Pranidhana – Věřte v něco, co vás přesahuje
Hněv může být zdrojem učení a vnést vědomí do našich temných zákoutí. Dalajláma jednou pronesl: „Na podvědomý hněv můžeme pohlížet jako na nedostatek vědomí, stejně jako na nesprávnou interpretaci reality.“

Když se na hněv podíváme vědomě a nezaujatě, může fungovat jako odrazový můstek, který nám pomáhá prozkoumat hlubiny naší psychiky a posílit vztah s něčím vyšším, než jen nechat naši mysl nějak zkroutit to, co pozorujeme jako realitu. Praxí Íšvara Pranidhány, odevzdáním se něčemu většímu nebo kontemplací o vyšší moci, přesměrováváme hněv od bolesti k růstu a učení se.

4. Ásany – Obraťte situaci vzhůru nohama a podívejte se na hněv z jiného úhlu
Vtipné je, že tělo nemůže být ve stejný okamžik uvolněné a zároveň v tenzi. Když budete sami na sebe křičet, abyste se uvolnili, hněv pravděpodobně nepřemůžete. Cvičení oblíbené a nějakým způsobem náročné ásany, je jednou z nejrychlejších a zároveň nejzábavnějších cest, jak hněv uvolnit. Je těžké se hněvat, když se zároveň snažíte udržet balanc v pozici vrány nebo ve stoji na hlavě.

Zkuste se na čas postavit na hlavu nebo cvičit náročné ásany a pak si začněte všímat, jak se váš pohled na svět začne měnit.

5. Pránajáma – Dechové techniky vybalancují tělo a uvolní napětí způsobené hněvem
Cvičení ásan sice může pomoct, ale v některých situacích prostě stoj na rukou fungovat nebude. V takových chvílích můžete cvičit techniky pránajámy, jako Nádí Šódhana (střídavé dýchání nosními dírkami), abyste pomohli nervovému systému zbavit se napětí.

Avšak vybírejte si své dechové techniky moudře. Například Kapalabhati (očistná technika, pozn. překl.) podporuje vnitřní oheň a radžasickou energii.

Těchto pět jógou inspirovaných způsobů ke zvládání hněvu pro vás může být odrazovým můstkem. Důležité je také nastavit si správné návyky, obzvláště, co se týče spánku a odpočinku, snáz tak dostanete své emoce pod kontrolu. Stejně jako praxe Astéji, nekradení času sobě samým a své péči.

Vyvarování se pomlouvání je dalším skvělým způsobem, jak zabránit spouštění hněvu ve formě lží a frustrací plus je to také způsob, jak praktikovat Satju neboli pravdivost.

Pokud máte své způsoby, jak kontrolujete svů j hněv, podělte se o ně s ostatními v komentáři pod článkem.

Ling Beisecker

Pavel Hub

Autor DVD Ashtanga Vinyasa jóga pro začátečníky a středně pokročilé
Autor Vánoční výzvy
Autor ebooku Z ustrašeného začátečníka ostříleným jogínem za 60 minut
Autor online/DVD kurzu Od začátku správně
12 let praxe: 6.000+ lekcí, seminářů, teambuildingových akcí a jóga víkendů
Studoval s top učiteli z Evropy, USA a Indie

Mým cílem je, abyste se cítili dobře nejen "na podložce", ale taky "mimo podložku." Abyste si každý den užili naplno, bez stresu a s náladou, kterou jen tak něco nerozhází :-)

Komentáře