V meditaci byly před tisíci lety ršiům – doslova zřecům (rishi = angl. sage = zřec/ten kdo vidí za smysly) – vyjeveny znalosti a souvislosti, z kterých vznikly texty známé pod názvem Védy.
U meditujících mnichů, v čele s Dalajlámou, vědci již před léty zkoumali vliv meditace na zklidnění mozkových činností a tím i výdeje energie. Nejen že se pak cítíme šťastnější a spokojenější, ale pravidelným cvičením tak dokážeme mysl doslova vypnout na povel, kdykoliv potřebujeme – třeba před usnutím. A navíc, pokud dokážeme ovládat svou mysl a máme díky ásanám pročištěné a zdravé tělo, není nic, co bychom nemohli zvládnout.
Mudrc Patanjali, autor Jógasútry, ve které popisuje jógu jako osm větví nebo členů, řadí ale meditaci až na předposlední, sedmé místo. Kromě čtyř „vnějších“ stupňů – jámy a nijámy, ásany a pránájáma – jí předchází dva „vnitřní“ stupně – pratjáhára (stažení smyslů) a dhárana (koncentrace) – které pro meditaci pokládají pevný základ a bez kterých by samotná meditace nebyla možná.
„Zaměření pozornosti na jeden bod je koncentrace. Nepřerušovaný proud tohoto zaměření je meditace.“ – Jógasútra III, 1 a 2.
Ať už ale hodláte s meditací začít z jakýchkoliv důvodů a ať už se do ní pustíte po předchozí přípravě ve formě všech zmíněných předcházejících členů nebo bez nich, mohlo by se Vám hodit několik následujících tipů.
Na úvod nám k meditaci bude stačit náš dech. Výhoda je jasná – dech máme vždy s sebou a nejsme tak ničím omezeni. Nicméně, po čase bychom od dechu měli přejít ke stabilnímu objektu – nevýhodou dechu je totiž jeho nestálost a neustálá proměnlivost (zvlášť, pokud jsme jej nedostali pod kontrolu technikami pránájámy).
Dnes tedy několik tipů, jak začít s meditací pomocí dechu
1. Počítání
Počítání dechů má mnoho variant. Dvěma nejjednoduššími jsou počítání po celém dechu a počítání po nádechu a po výdechu.
Takže v prvním případě, jakmile uděláte nádech a výdech, v duchu vyslovíte jedna. Po dalším nádechu a výdechu vyslovíte dva. A tak dál až do desíti. Pak začnete znova od jedné.
V druhém případě vyslovíte v duchu jedna po nádechu a dva po výdechu. Tři po dalším nádechu a čtyři po následném výdechu. Opět do desíti a pak znova od jedné. Toto zopakujte tolikrát, kolikrát bude potřeba pro zklidnění mysli a pak nechte chvíli dech probíhat bez počítání. Pokud čase můžete ještě jednou dvakrát zopakovat a po té opět pokračovat bez počítání.
Dejte mi pak vědět do komentářů, jak se vám s tím počítáním do desíti dařilo – schválně kolikrát se zastavíte u desítky a kolikrát zjistíte, že už jste u čtyřiceti šesti 🙂
Pro začátek stačí takto sedět deset minut. Vždy ve vzpřímeném sedu s nohama v tureckém nebo lotosovém sedu. Případně na patách. Pokud máte problém s koleny, můžete sedět na meditačním polštáři nebo na židli.
2. Prostor pro vše, co slyšíme
Okamžiky kdy si dechy nepočítáte, můžete jednou dvakrát celé sezení proložit také tím, že na pár chvil poskytnete prostor všem okolním zvukům – těm, které jsou blízko, i těm vzdálenějším. Neměli byste je ale nijak analyzovat a dál s nimi pracovat. Pouze si jich buďte těch pár okamžiků vědomi a pak se opět pozorností vraťte ke svému dýchání. Pomůže Vám to uvědomit si rozdíl mezi klidem a „pohyby“ mysli a také tím postupně trénujete odtažení sluchu od okolí.
3. Přidáváme mantru Om
Bonusovým tipem na závěr je, použít k úvodu do meditace džapu – opakování mantry, v tomto případě nejznámější a nejsilnější mantru Om. Džapa je dokonce některými považována za nejrychlejší cestu ke zklidnění mysli a po čase i k samádhi, osvícení.
Mantru Om můžete opakovat buď 30x nahlas. Nebo jít ještě o něco dál a tento počet si rozdělit na 3×10 – prvních deset nahlas, dalších deset šeptem a posledních deset jen v mysli – tím se působení ještě prohloubí. Pokud máte více času, můžete mantru opakovat podle tradice – 108x.
To bylo jen několik málo technik a způsobů, jak vyzkoušet meditaci samostatně. Ale co teprve ve skupině, kde se energie všech spojuje a násobí? Na každodenní společnou meditaci, vedenou i samostatnou, vsedě i v chůzi, se můžete těšit již za sedm týdnů v rámci jedinečného jógového týdne.