3 TIPY PRO (VĚČNÉ) ZAČÁTEČNÍKY

„Jóga je neuvěřitelná studnice. Je to základ do života jak na fyzické, tak emocionální i energetické ůrovni. Dala bych to všem povinně,“ napsala mi před časem jedna má známá, když jsme se bavili o přínosech cvičení jógových pozic.

Ne každý ví, co pro něj pár statických pozic, propojených s dýcháním, může udělat a ten kdo to ví, možná nemá vždy dostatek síly a odhodlání a neustále ho od těchto přínosů něco ruší.

„Nesrovnávám se s někým jiným, srovnávám se se svým potenciálem.“
– Michael Jordan

Neni to ani tak o vůli, protože vůle časem uvadne. To co přetrvá a co zároveň určuje náš život, jsou naše návyky.

Proto jsem pro vás dnes připravil tři tipy, jak s jógou začít a udělat si z ní perfektní základ nebo příjemný doplněk vašeho skvělého života :-)

Samozřejmě, budou situace, kdy se vám to nepodaří, kdy prostě vynecháte. Jenže nezáleží na tom, co se stane občas, ale na tom, jaký je váš standard.

Ať už se chcete méně rozčilovat, dát do pořádku hormonální procesy, zbavit se bolestí zad a vytvarovat tělo nebo třeba zlepšit koncentraci a sebevědomí, tady jsou 3 tipy, které vás k tomu spolehlivě dovedou.

1. Každé ráno udělejte 5 něčeho
Mělo by to být něco, co vás nestojí až tolik energie, co zaručeně každé ráno zvládnete.

Nejen, že si vytvoříte návyk na pravidelné cvičení, ale zároveň se dokážete probudit i bez různých stimulantů. Pokud si je chcete zachovat, jasně, ale krom toho budete mít další způsob, jak po ránu rozproudit energii.

Nezvládáte zatím celý Pozdrav slunci? Fajn, udělejte ho v jednodušší verzi. Jste i na ni po ránu příliš ztuhlí? Ok, tak pětkrát zvedněte paže nad hlavu a pak je zase spusťte dolů. A pokud vám klouby nedovolí po ránu hned vstát, zvedněte ty paže v posteli a přidejte k tomu nádech a výdech. To dáte! Ovládněte ráno a ovládnete den ;-)

2. Pohyb nabíjí
Často, když jsme přes den unaveni, místo svalení se do postele, vypití dalšího stimulantu nebo brouzdání po sociálních sítích, je lepší vstát a hýbat se. Je to jako se stojatou vodou versus vodou, která teče. Nehledě na to, že jsme ze 70% z vody :-)

Pokud máte minimum prostoru a času, můžete udělat například pozici stromu a zároveň tak potrénovat balanci a soustředěnost. Často stačí i jednoduchý předklon, abyste protáhli ztuhlou zadní stranu těla. Pokud máte času a prostoru více, přidejte ještě úklon, záklon a rotaci. Vaše páteř vám bude vděčná.

Zkrátka najděte si pár oblíbených ásan, které můžete zaujmout kdykoliv a kdekoliv nebo je proveďte alespoň v náznaku, když vám jejich plné provedení okolnosti právě neumožňují. Kreativitě se meze nekladou.

banner OZS

3. Dělejte ásany a cviky, které vás baví, tak jak vás baví
A když jsme u těch ásan, spousta lidí stojí na začátku před dilematem, zda ásany dělat nebo ne kvůli tomu, že nejsou flexibilní nebo kvůli tomu, že je budou dělat špatně.

Možná už jste se setkali s rčením “ Když to bolí, děláte to špatně“ nebo s doporučením Ahimsa, nenásilí, ze kterého svým způsobem naopak vyplývá, že pokud to nebolí, je to ok.

Pokud už jste byli na nějaké lekci, jednoduše napodobte, co jste tehdy dělali, to, co jste si zapamatovali. A z každé další lekce, na kterou půjdete si zapamatujte vždy dvě ásany, které budete chtít doma vyzkoušet – mimochodem, můj začátek byl přesně takový, má první jógová „série“ sestávala z ásan, které jsem si zapamatoval z prvního jóga workshopu, na kterém jsem byl.

Občas jsem si je zacvičil, i když jsem úplně přesně nevěděl kolik dechů mám v pozici zůstat nebo jestli má být jedna noha natočená tak a druhá jinak. Důležité bylo, že jsem se díky tomu cítil dobře :-) A když jsem pak chtěl vědět více, přihlásil jsem se na další workshop.

Od začátku správně a napořád zábavně
Je jedno, jestli si jen chcete protáhnout záda a na chvíli se předkloníte nebo jestli jste více spirituálně založení a ke každému cviku si přidáte nějakou mantru, či afirmaci anebo se potřebujete zahřát a tak zaujmete s každým dechem jinou pozici.

Důležité je, že to uděláte a že se na to budete těšit. Že si vymyslíte způsoby, které budou fungovat vám.

A když, stejně jako tenkrát já, budete chtít víc, budete se chtít ujistit, že vše děláte správně a nechcete na to být sami, rád se s vámi podělím o to, co mi funguje, již více než 15 let. A mám tušení, že to bude fungovat i dál :-)

„Workshop pro mě byl rozhodující, začala jsem po jeho absolvování opravdu každé ráno sama cvičit. Děkuji Pavle“
– Eva N.

„Workshop se mi líbil, protože i jako naprostý začátečník, jakýmkoliv cvičením nepolíbený, jsem pozice zvládala a zjistila jsem, že začít s jógou mohu i přes mizernou fyzickou kondici. Pro začátečníka výborný seminář.“
– Iveta M.

„Moc se mi to líbilo, jen z relaxace jsem se nechtěla vracet zpět do reality, cítila jsem se moc příjemně. Krásně přehledný krátký vhled do základů jógy pro obyčejné lidi. Prostor na dotazy. Odcházím s krásným pocitem.“
– Simča M.

banner OZS II

Pavel Hub

Autor DVD Ashtanga Vinyasa jóga pro začátečníky a středně pokročilé
Autor Vánoční výzvy
Autor online/USB kurzu Od začátku správně
15 let praxe: 6.000+ lekcí, seminářů, teambuildingových akcí a jóga víkendů
Studoval s top učiteli z Evropy, USA a Indie

Mým cílem je, abyste se cítili dobře nejen "na podložce", ale taky "mimo podložku." Abyste si každý den užili naplno, bez stresu a s náladou, kterou jen tak něco nerozhází :-)

Komentáře