4 ZPŮSOBY, JAK BÝT KAŽDÝ DEN O 1% VĚDOMĚJŠÍ

Když jsem dnes ráno otevřela oči, podívala jsem se směrem k rohu pokoje a zhluboka jsem se nadechla. Byl to roh vedle krbu, kde jsem poslední dva týdny každé ráno sedávala a 20 minut meditovala. Anglický originál článku najdete zde.

Někteří lidé považují meditaci za striktně duchovní cvičení, něco, co dělají jen čakra nadšenci v noci, kdy je měsíc v novu. Avšak hromady vědeckých výzkumů připisují meditaci a vědomým činnostem eliminaci úzkosti, lepší vnímání a soustředění a naopak pokles nesoustředěnosti.

Ve světě, kde se na nás smyslové stimuly sypou jako lavina, může být vědomé cvičení majákem ve sněhové bouři.
Tolik jsem toužila po výsledcích tohoto tzv. bicepsového zdvihu pro mozek, že jsem se zavázala k 30denní meditační výzvě. Dnes ráno to měl být 18. den.

Sedla jsem si do svého rohu, začala vnímat teplo krbu a vytřela si spánek z očí. Dychtivě jsem se začala zbavovat myšlenek, nastavila jsem si budík a v tom to přišlo: včerejšek přišel a odešel a já jsem nemeditovala.

Řekla jsem si, že si čas najdu, nejprve jsem ale byla zavalena pracovními e-maily a pak jsem dala přednost bezduchému surfování po internetu před svou mentální očistou. Všechen ten čas jsem promrhala myšlenkami a nesmyslnými dohady o věcech, které by v životě stejně nenastaly. To vše se přidalo ke ztrátě jednoho dne, kdy jsem nemeditovala a výzvu jsem tak přerušila.

„Jaká ztráta,“ pomyslela jsem si, zklamaná sama sebou. Sklesle jsem dodala: „Možná to zkusím příští měsíc.“

Ten původní pocit, že všechno bylo ztraceno je ale nedorozuměním, které se váže k mnoha věcem. Například, někdo může „držet dietu“ jen jeden den v týdnu nebo jít do posilovny jen jednou za měsíc a považuje to za bezvýznamné. Nevěříme, že takovýto režim by mohl vést k průkazným nebo dokonce extrémním výsledkům, po kterých toužíme. Pokud neděláme něco správně a konzistentně, proč se vůbec obtěžovat?

Na co ale možná zapomínáme je to, co Einstein nazval 8. divem světa – složený úrok.

Síla složeného úroku je jednoduchá. Z finančního hlediska to znamená, že se úročí jak náš původní vklad, tak úrok, který mezitím u vkladu narostl. Pokud bychom investovali 100,- Kč s každodenním 1% úrokem, za rok bychom měli 3.778,- Kč. To je 37násobný nárůst!

Zamyslela jsem se nad tímto 8. divem světa a nad svými dosavadními dny meditace. Uvědomila jsem si, jak má spokojenost a emocionální vyrovnanost narostla nejen, když jsem s výzvou začala, ale rostla, na základě pokroku, který jsem každý předchozí den udělala. I když jsem možná selhala v 30denní výzvě, není to o tom, že by vše bylo ztraceno.

Cvičení se ve všímavosti, dělání věcí vědomě (mindfulness), je zjednodušeně řečeno neustálé vracení se do přítomného okamžiku. Když se rozhodneme zastavit a zaměřit se, být vděční, uvědomíme si své emoce, aniž bychom se je snažili změnit, nejen, že zlepšíme kvalitu přítomnosti, ale investujeme také do své schopnosti být vědomý v budoucnu.

Okamžiky, kdy se rozhodneme být všímaví, se skládají a vyplácejí úrok ve formě bystrosti, vděčnosti a plné přítomnosti.

banner-joga-z-domova

Vraťme se k příkladu složeného úroku výše a zvažme, co způsobí 1 % každodenní vědomé akce, když jej budeme sklízet ne jen jeden rok, ale po celý náš život. Možná, že to nebude ve stylu: „Pokud nebudete mít do 30 dnů výsledky, vrátíme vám peníze zpět,“ ale skládání malých každodenních investicí ve finále zaručeně povede k obrovskému růstu.

Ale stejně jako v investování, složený úrok může být dvojsečný – trhy mohou zkolabovat, světlé dny mohou být následovány dny temnoty. Čas, kdy jsme se ztratili ve svých myšlenkách, byli jsme emocionálně rozpolcení nebo nevděční – tyto okamžiky se taktéž úročí.

Proto je tak hodnotné přidávat vědomé okamžiky kdykoliv můžeme. Budou se nám hodit, když nám do života přijde nevyhnutelná bouřka.

Existuje staré zenové přísloví: „Měl bys sedět v meditaci 20 minut denně. Pokud jsi příliš zaměstnán, měl bys meditovat hodinu.“

I když to zní hezky, pro většinu z nás to jen stěží bude impulz k akci. Ukrojit si dvacet minut každý den na vytvoření nového návyku zvládneme jen stěží, zvlášť pokud si nebudeme jisti výsledky, které nám má tento nový návyk přinést. Je ale dobré si uvědomit, že pracujeme na své bystrosti, na kvalitě svého života, jeho prožívání, prožívání přítomnosti – a počítá se každý okamžik.

Pokud nejste připraveni investovat hodinu nebo dvacet minut do meditace, připravila jsem pro vás 4 způsoby, jak se stát každý den o 1 % vědomější, aniž byste si na to museli vyšetřovat čas navíc.

Zaprvé: Vnímejte chuť svého jídla
Všichni jsme to zažili – nedočkaví, kdy naše pizza dorazí, připraveni ji spolknout. Vzali jsme si kousek, vzali jsem si do ruky telefon, přemýšleli při tom, co kdo minulý večer u piva řekl a než jsme si to stačili uvědomit, jídlo bylo pryč, aniž bychom si pamatovali, že jsme jej žvýkali.

Během svého dalšího jídla se zaměřte na těch několik prvních soust. Uvědomte si vůni, zkuste rozpoznat všechny přísady a nalaďte své tělo i svou mysl jen na jídlo. Odolejte potřebě řešit problémy nebo přemýšlet nad tím, co vás čeká dál.

Zadruhé: Buďte si vědomi přechodu ze sedu do stoje
Když se dostáváme z jedné pozice do druhé, máme šanci dostat se opět do kontaktu sami se sebou a se svým rozpoložením.

Když na svém pracovním místě vstanete, spěcháte? To je v pořádku, nesnažte se to změnit, jen si to uvědomte. Když se vrátíte zpět a usedáte, spěchá vaše mysl k dalším úkolům, ještě, než jste dokončili ten, na kterém právě pracujete? Jemně přitáhněte sami sebe zpátky do přítomnosti. Zavřete oči, nadechněte se a změřte se na to, co se právě děje. Zabere to jen pár vteřin.

Zatřetí: Každé ráno si napište tři věci, za které jste vděční
Toto je tip, který jsme se naučila při používání 5minutového zápisníku. Ani nemohu dostatečně popsat, jak obrovský dopad na spokojenost v životě tenhle jednoduchý úkon má. Je to tak jednoduché a nezabere to téměř žádný čas. Pokud začnete dělat jen jednu věc z tohoto článku, pak by to měla být tato.

Začtvrté: Když kráčíte…
Nenechte svou mysl přeskakovat z jedné věci na druhou, když se procházíte. Místo toho si uvědomte váhu svých chodidel, tlačících s každým krokem na asfalt. Buďte si vědomi teploty vzduchu a jak tato teplota působí na vaši tvář a na vaše ruce.

Nepotřebujete si ani vyhrazovat extra čas na procházky. Dělejte to, když jdete ráno k autu nebo když jdete v noci do postele. Když kráčíte, buďte v přítomnosti.

Ať už se pustíte do 30denní meditační výzvy nebo si jen sem tam vzpomenete na tři věci, za které jste vděční, pamatujte: síla složeného úroku se okolo nás odehrává neustále. Necháte ji pracovat proti sobě?

Pavel Hub

Autor DVD Ashtanga Vinyasa jóga pro začátečníky a středně pokročilé
Autor Vánoční výzvy
Autor online/USB kurzu Od začátku správně
15 let praxe: 6.000+ lekcí, seminářů, teambuildingových akcí a jóga víkendů
Studoval s top učiteli z Evropy, USA a Indie

Mým cílem je, abyste se cítili dobře nejen "na podložce", ale taky "mimo podložku." Abyste si každý den užili naplno, bez stresu a s náladou, kterou jen tak něco nerozhází :-)

Komentáře