5 ZNAMENÍ, ŽE SE PŘI CVIČENÍ ÁSAN PŘEPÍNÁTE

Ve světě fitness šílenství a rychlosti je nasnadě, aby se obojí promítlo také do jógy – rychlost našeho pracovního dne se přesouvá i do naší jógové praxe. Máme dynamické nastavení mysli a je těžké se z něj dostat. Jedeme na autopilota, ženeme se skrz vinyasy do dalších ásan, aniž bychom svému tělu a mysli poskytli dostatek odpočinku. Originální anglickou verzi najdete zde.

Je snadné to v ásanách přehnat. A příliš mnoho dobrých věcí se může změnit ve špatnou věc. Zde je 5 signálů, značících, že to s ásanami přeháníte.

1. Jen ztěží si uvědomujete svůj dech
Dovolte mi povědět vám příběh o stoji na rukách. O pozici, se kterou jsem zápasila celá léta. Vždy jsem se obávala, že spadnu, ale rozhodla jsem se, že tuhle pozici zvládnu. Zúčastnila jsem se lekce Rocket jógy a znovu a znovu jsem se snažila dostat se do pozice. Bez přestávek.

Po chvíli přišel lektor, aby mi asistoval. Jednu ruku mi položil na záda a v okamžiku mi byl schopný sdělit, že nedýchám. Pamatuji si, jak mi řekl: „Hohoho, dýchej!“ Držela jsem svůj dech tak silně. Všechna pozornost směřovala k mému strachu z pádu a k mému rozhodnutí dostat se do pozice.

Bylo to kvůli tomu, že jsem se tolik soustředila na to být už v pozici. Naučila jsem se ale přesměrovat svou pozornost ze zvládnutí pozice na svůj dech. Kdykoliv se mysl nechá unést, přesměruj ji zpět na dech. Když je vaše pozornost zaměřená na dech, vaše tělo bude přirozeně následovat rytmus, který je pro vás přirozený. Kontrolujte svůj dech a on vás do pozice povede.

2. Řešíte, jak vypadáte
Jak hluboko se zakloním v pozici velblouda? Jak dobře vypadám v tomhle jógovém oblečení? Vsadím se, že v téhle pozici působím super flexibilně. Určitě by nikdo nevěřil, že právě teď balancuji jen na rukách. Byla by z toho dobrá fotka?

Nechte své ego za dveřmi! Jsem obětí tohoto jógového hříchu a mám kvůli němu několik zranění. Když se staneme posedlými tím, jak vypadáme, zapomeneme naslouchat svému tělu. Často to dopadne tak, že jdeme v pozici příliš daleko, jen abychom se pak na lekci nebo na instagramu mohli pochlubit skvělou fotkou. Pokud je tohle i váš případ, doporučuji vám zavřít oči a nasměrovat svou pozornost dovnitř.

3. Snažíte se předehnat svého souseda
Pro mnoho z nás jde o téměř instinktivní záležitost – být nejlepší nebo alespoň lepší. Na lekci je však důležité nebrat cvičení jako soutěž. Starejte se o svou vlastní podložku!

Pamatujte, že každý získá z ásan něco jiného. Každý bude v ásaně vypadat úplně jinak, jde o jedinečný výsledek pramenící z principů ásany. Zavřete oči a buďte sami se sebou. Místo, abyste řešili, jak budete vypadat nebo jestli je váš záklon hlubší, než záklon vašeho souseda, myslete na to, jak se v/díky ásaně cítíte.

4. Podceňujete odpočinkové pozice
Pozice dítěte? Tsss. Šavásana? Pche. Doufám, že tohle není i váš názor na zklidňující ásany.

Často se do takového nastavení dostáváme, protože chceme co největší fyzický posun v co nejkratším čase. Takže se ženeme přes hranice. Ale odpočinek je stejně tak důležitý jako aktivity. Jóga je o hledání vyváženosti. Kompromis mezi vysokou a nízkou intenzitou. Jin a jang. Práce a odpočinek. Ve chvílích odpočinku přichází tolik skvělých věcí. Svaly regenerují mysl se čistí.

banner predvanocni shon

5. Jste rozptylování fyzickým růstem.
Přemýšlíte nad tím, kolik kalorií pálíte? Jste naštvaní, že nezvládáte tolik Chaturang jako včera?

Všichni chceme vypadat a cítit se dobře. A jóga je skvělým holistickým přístupem a životním stylem, který nám pomáhá těchto cílů dosáhnout. Při jógové lekci můžete spálit a spálíte kalorie. Můžete posílit svaly a posílíte je, zlepšíte flexibilitu a rovnováhu. Ale výsledek by neměl být tím, na co zaměřujete při cvičení svou pozornost.

Jógové cvičení je cvičení. Vyžaduje trpělivost. Žijte a dýchejte v každém okamžiku pro to, čím toto cvičení je. Část cesty. Všimněte si a absorbujte jak se cítíte, když nelpíte na těchto výsledcích.

Cvičení Ahimsy myslí, tělem a duší
Ahimsa je cvičením nenásilí – nenásilí ke světu okolo vás a také nenásilí k vám samotným. Jógové cvičení by pro vás mělo být příjemné, pro vás a pro vaše tělo. Když jste na své podložce, naslouchejte, pochopte a akceptujete své tělo takové, jaké je v daném okamžiku. Vnímejte trpělivost, zatímco pracujete na náročných ásanách a akceptujte své aktuální možnosti.

„Chcete-li jít rychle, kráčejte sami. Chcete-li dojít daleko, kráčejte pospolu.“ – Africké přísloví

Jóga je harmonií tří bytostí – mysli, těla a duše. Můžete dojít daleko, když se pohybujete jen skrz fyzické pozice. Ale na cestě jógy a v životě dojdete dál, pokud při chůzi budete naslouchat svému tělu, budete klást výzvy své mysli a vyživovat svou duši.

Chcete na této cestě profesionálního průvodce?

Pavel Hub
Autor DVD Ashtanga Vinyasa jóga pro začátečníky a středně pokročilé
Autor online/USB kurzu Od začátku správně
15 let praxe: 6.000+ lekcí, seminářů, teambuildingových akcí a jóga víkendů
Studoval s top učiteli z Evropy, USA a Indie

Mým cílem je, abyste se cítili dobře nejen "na podložce", ale taky "mimo podložku." Abyste si každý den užili naplno, bez stresu a s náladou, kterou jen tak něco nerozhází :-)
Komentáře
  • Vyzkoušejte lekci ZDARMA

    Zbavte se bolavých zad, migrén, stresu, nespavosti nebo špatné nálady :-) Zadejte svůj email a přesvědčte se sami:

  • Přidejte se k nám na FB
  • Rubriky
  • Nejnovější příspěvky