JAK ZABRÁNIT BUDOUCÍ BOLESTI

Erika Halweil vysvětluje Jednu z Patanjaliho jógasúter – 2.16: Zabraňte budoucímu trápení/bolesti. Originální anglickou verzi článku najdete zde.

V této sútře Patanjali vysvětluje, že jóga působí jako preventivní medicína pro naši mysl – způsob, jak zabránit budoucí bolesti a budoucímu trápení. Připomíná nám, že minulá bolest se již stala, současná bolest je v procesu a půjde si svou cestou a budoucí bolest může být zmírněna nebo jí může být úplně zamezeno následováním jógových doporučení.

Doslova: „Bolesti, která ještě nepřišla, se dá zabránit.“ Tato sútra se nachází v druhé kapitole. Tato kapitola doporučuje stálou práci na sobě a jít dál v sebe-pozorování a uvědomění, že podněty zvenčí někdy nemůžeme ovlivnit. Skrz jógové techniky na podložce i mimo ni ale můžeme vybudovat silné a pružné tělo a maximalizovat zdraví, rozvinout volné, nerušené dýchání, abychom načerpali čerstvou energii a získat větší porozumění své mysli meditací, čtením a reflexí našich zkušeností.

Tím, že budeme věnovat plnou pozornost čemukoliv, co zrovna děláme, si snáz uvědomíme i jemnější detaily, které vyplňují naše dny.

Můžete pozorovat své interakce a pak si uvědomit jaké vám z nich plynou myšlenky, slova a činnosti. Pokud zjišťujete, že z nich získáváte nechtěné následky (obvykle doprovázené pocity smutku a pochyb, strachem, vinou nebo zlostí, abych jmenovala jen některé z nich), můžete změnit to, co děláte, abyste jejich opakování zabránili.

Jakmile více zpozorníte, uvědomíte si, že vaše dny jsou posety malými kousky vyhnutelných úzkostí a stresů – jako například zaklapnout budík a pak se vystavovat stresu a úzkosti tím, že musíte spěchat, abyste nepřišli pozdě. Skrz reflexi a krátké vyhodnocení můžete takovým nepříjemným pocitům zabránit – jednoduše tím, že až budík zazvoní, vstanete.

Banner468x60-stres-01

Dalším příkladem by mohlo být přehnané oddávání se sladkým chutím v ústech a následnému trápení z žaludečních bolestí, přerušovaného spánku nebo, ještě hůře, zákroků zubaře. Není potřeba nějakých radikálních změn a úplného zřeknutí se sladkého, řešení může být i jen v úpravě.

Samozřejmě, život není naplněn jen stavy úzkosti a utrpení, ale někdy můžete být přemoženi neočekávaným neštěstím, nevysvětlitelným hněvem, nemocí nebo ztrátou. Zatímco takovýmto druhům trápení nemusí být lehce zamezeno, vaše schopnost projít a zpracovat jiná trápení, může být díky vašim pozorováním a reflexím posílena.

Zjistila jsem, že nástroje jako ásany, pranájama, recitace manter a meditace, mi ve chvílích velkého smutku, poskytly neocenitelnou podporu. I kdyby se tato trápení měla utišit jen ve chvílích, kdy jsem na podložce, taková úleva by bez zmíněných technik nebyla možná.

Jako všechna cvičení v józe, ani zde se nejedná o žádný rychlý trik, ale je to návrh, který může mít pozitivní efekt na váš život, stálý efekt. Tím, že každý den věnujete chvilku upřímnému a vědomému cvičení, vypěstujete si rozlišovací schopnost, která vám pomůže dělat lepší rozhodnutí, minimalizovat počet rušivých situací a ochránit sebe samé před škodami, kterým lze snadno předejít – jako jít v ásanách za hranice a přetahovat se nebo analyzovat přespříliš sebe sama – nenechte si dále unikat tento životní dar.

Pavel Hub

Autor DVD Ashtanga Vinyasa jóga pro začátečníky a středně pokročilé
Autor Vánoční výzvy
Autor online/USB kurzu Od začátku správně
15 let praxe: 6.000+ lekcí, seminářů, teambuildingových akcí a jóga víkendů
Studoval s top učiteli z Evropy, USA a Indie

Mým cílem je, abyste se cítili dobře nejen "na podložce", ale taky "mimo podložku." Abyste si každý den užili naplno, bez stresu a s náladou, kterou jen tak něco nerozhází :-)

Komentáře