JÓGA PRO ZAČÁTEČNÍKY NAŽIVO

Možná také nemáte čas dojíždět na pravidelné lekce a tak začínáte stále znova. Možná jste se k józe dostali teprve nedávno a hledáte, jak co nejsnáz splynout s úplnými základy – jak správně dýchat, jak cvičit bez obav, že si vytvoříte špatné návyky a jak správně relaxovat, uvolnit se a zbavit se napětí.

Možná, že byste si také místo pochmurné nálady a občasného pocitu, že se váš svět hroutí, raději udrželi pozitivní přístup, místo rozčilování nadhled a trpělivost a večer usínali klidně a bezstarostně jako děti.

Pokud opravdu začínáte, může vám připadat, že přeháním, ale po 13 letech vedení lekcí a workshopů můžu jen říct, že ani trochu.

„Musela jsem zase přijít, protože už mě začínala bolet zada.“ – Silvia P.

Nové příběhy a zjištění slýchám téměř po každé lekci nebo workshopu. Někdo zhubne cvičením 15 kilo, někdo ukončí vztah, ve kterém byl 2 roky jen proto, aby nebyl sám, někdo konečně odejde z nudného zaměstnání, protože mu postupné zlepšování v ásanách přinese větší sebedůvěru a tak ví, že má navíc a spolu s tím i sílu si za tím jít. Někdo v průběhu relaxace přijde na řešení zapeklitého problému nebo sporu a někdo jednoduše přestane být zamračený a nepříjemný, protože zjistí, že říkat prosím, děkuji a občas se usmát vlastně není až tak těžké.

Jen tak mezi námi, kdy se koutky vašich úst naposledy zvedly nebo dokonce roztáhly od jednoho ucha k druhému? A údajně, když se k tomu napřímíte, ramena stáhnete o kousek dozadu, bradu lehce pozvednete a zhluboka prodýcháte, tak po dvou minutách není nic, co by vás rozhodilo. No, vyzkoušejte sami a uvidíte 🙂

„Po lekci se cítím jako po dobré párty.“ – Katka S.

A těch pár ásan samo o sobě? Víte, že děti nabíjí pohyb? A když navíc tělem hýbeme symetricky a s ohledem na signály, které nepřetržitě vysílá, nejen že rozproudíme energii (pránu) a „dodáme si více života,“ ale vyvažujeme také pohybové a posturální návyky, které nejsou vždy nejlepší – už třeba jen proto, že sedět x hodin denně na židli pro tělo není přirozené – a také dodáváme kloubům jejich přirozený rozsah – ano, dostat při předklonu dlaně na zem nebo udržet při dřepu snožmo paty na zemi není nic abnormálního.

A to nemluvím o vaší energii a spadlých čelistech kolegů, když vyšvihnete stojku na rukou 🙂 Naštěstí ale vždycky můžete říct, že stojky jsou pro gymnasty nebo pro děti.

Ásany také zajišťují, aby hormonální procesy probíhaly jak mají a v neposlední řadě nám pomáhají vytvořit si (získat zpět) kladný vztah ke svému tělu. Když k nim přidáme i špetku jógové filozofie, zjistíme, že momenty, kdy předstíráme, nám vlastně příliš nepomáhají, že mnohem více energie máme, když jsme sami se sebou v souladu a že naším nejlepším učitelem jsme nakonec my sami. To ale vyžaduje trošku zvědavosti.

„Jóga mi pomáhá žít ve větším klidu a spokojeněji, než dřív.“ – Petr S.

Pokud tu zvědavost v sobě máte a pokud cítíte, že s vámi něco z výše zmíněného rezonuje, mám pro vás dobrou zprávu. Vybral jsem to nejlepší z workshopů, víkendů a seminářů, se kterými jsem roky jezdil po celé republice a sestavil dva workshopy, ve kterých si krok za krokem ukážeme jak začít a s čím nejlépe pokračovat, a jak to udělat i pokud jste v józe úplným začátečníkem nebo jste dokonce nikdy nedělali žádný sport.

Od začátku správně I – Všichni víme, že není dobré se hned na začátku přepínat – ani fyzicky, ani psychicky. A tak má tento workshop tři hodiny. V nich projdeme základy dýchání, abyste věděli, jak správně dýchat při cvičení, ale tak si byli svého dechu více vědomi – nezřídka si lidé správným dýcháním vyléčili astma.

Naučíme se základní sestavu ásan, ve kterých pochopíte principy, jichž je potřeba se při cvičení držet, aby fungovaly jak mají a nakonec si ukážeme, jak a proč relaxovat. Stránku s workshopem najdete zde.

Od začátku správně II – Tento workshop jsem rozložil do dvou 2,5hodinových bloků. Dopoledne projdeme daší ásany, abyste měli slušnou zásobu, ze které můžete čerpat klidně i měsíce a řekneme si také základní pravidla, jak série správně sestavovat.

V odpoledním bloku si ukážeme více dýchacích technik, vedoucích nejen ke zklidnění, ale také k možnému vyřešení zdravotní problémů. Představíme si zklidnňující sestavu ásan na večer (pozdrav měsíci) a workshop uzavřeme úvodem do meditace – vsedě a vleže. Stránka s workshopem je zde.

A jako bonus jsem připravil ještě třetí workshop – Primary Series.

Primary series neboli první série (v sanskrtském originálu Yoga Chikitsa, jógová terapie) je úvodem do scvičení ashtanga vinyasa jógy. Je to série, ve které využijeme to, co jsme se naučili v předchozích dvou workshopech, přidáme další ásany a trochu jógové filozofie. Tuto sérii můžete cvičit klidně celý život a stále vám bude mít co nabídnout.

Výhodou neměnných sérií ashtanga vinyasa jógy je například fakt, že kamkoliv na světě pojedete, budete vědět, co cvičit a můžete tak jen sbírat tipy a doporučení dalších učitelů. Další výhodou je, že v této rutině můžete rychleji pozorovat pokrok a zároveň si vytvořit jakýsi rituál, ve kterém se nebudete muset rozptylovat myšlenkami typu, co dnes budu cvičit nebo jakou ásanu zařadím dál a dostanete se tak více do hloubky. Nakonec je to jedna z možností, jak kromě slušných rozsahů, skvěle fungujícího těla a spokojené mysli získávat přátele po celém světe. Jóga spojuje.

Na viděnou!

Pavel Hub
Autor DVD Ashtanga Vinyasa jóga pro začátečníky a středně pokročilé
Autor online/USB kurzu Od začátku správně
15 let praxe: 6.000+ lekcí, seminářů, teambuildingových akcí a jóga víkendů
Studoval s top učiteli z Evropy, USA a Indie

Mým cílem je, abyste se cítili dobře nejen "na podložce", ale taky "mimo podložku." Abyste si každý den užili naplno, bez stresu a s náladou, kterou jen tak něco nerozhází :-)
Komentáře