KDYŽ VEDENÍ LEKCÍ PŘEVLÁDÁ NAD VLASTNÍ PRAXÍ

Po delší době jeden neautorský článek, ale za to obsah, se kterým se naprosto ztotožňuji. Děkuji, Esther 🙂 (originální anglická verze)

Jednou z nejdůležitějších ingrediencí pro vedení lekcí jógy/ásan, je mít svou silnou a pravidelnou praxi. Být dobrým lektorem znamená, mimo jiné, vytváření prostředí, ve kterém mají cvičící na vašich lekcích možnost otevřít svá srdce a jít do hloubky. To však může nastat pouze, pokud mezi lektorem a cvičícími existuje určité propojení.

Poněkud překvapivým způsobem, jak mohou lektoři ztratit nebo neodstát tomuto zásadnímu propojení, je skrz příliš časté demonstrování jednotlivých cviků a ásan v průběhu lekce. Samozřejmě, určité ukázky jsou naprosto v pořádku a pro vedení lekcí jsou v podstatě esenciální – například provedení několika Pozdravů slunci na začátku lekce, pro zahřátí a také ukázky správného postavení v určitých ásanách začínajícím cvičícím.

Avšak pokud sami sebe přistihnete, že vaše ukázky jsou tak časté, že v podstatě cvičíte celou, je vhodné položit si otázku Proč? Je to z toho důvodu, že je to prospěšné pro cvičící?

Snažíte se vmáčkount svou vlastní praxi do vedení lekcí?
Pokud tomu tak je, nejste sami: vedení lekce skrze demonstrování jednotlivých cviků/ásan, přičemž si jedete svou vlastní praxi, je pastí, do které padá mnoho vytížených lektorů. Když je čas rozdělený mezi vedení lekcí, další pracovní povinnosti, rodina, vztahy a celkově vytížený životní styl, vlastní praxe se zanedbá velmi snadno. Je nasnadě přijít s myšlenkami typu, „to je ok, něco si odcvičím při lekci.“

Otázka, zda se tento přístup vztahuje právě na vás, je zásadní, protože přílišná aktivní účast ve svých vlastních lekcích poškozuje právě ono zmiňované propojení mezi vámi a cvičícími a omezuje kapacitu každého jednotlivého cvičícího naučit se/odnést si více.

Jak je to možné? Zaprvé, jednoduše proto, že cvičící nemají vaši plnou pozornost. Zranění, opakující se těžkosti a ne-bezpečné postavení v ásaně mohou zůstat bez povšimnutí, protože se soustředíte na své vlastní provedení. Je dost těžké vnímat, co se děje v místnosti, když jste v hlubokém předklonu! Neúmyslně také odrazujete cvičící od přenesení jejich pozornosti dovnitř, jelikož jejich zraky a pozornost je trénována, aby směřovala k vám. To také může přejít v nechtěný efekt demoralizace, omezení učení se skrz vlastní vnímání, frustrace nebo neschopnost.

Příliš mnoho aktivní účasti poškozuje i vás samotné – když předvádíte ásanu před cvičícími, nejste plně přítomni ve svém těle, můžete zajít příliš daleko nebo nerespektovat své slabší oblasti a také proto, že vaše aktuálně snížená vnímavost dává prostor pro vznik zranění. Mnoho z nás vede dvě nebo tři lekce denně a tak si toto cvičení ve vlastní lekci velmi rychle vybere svou daň.

Zkuste vést lekce bez (přílišných) ukázek
Snažte se předvádět cviky jen když je to opravdu nutné a vždy respektujte své aktuální hranice. Rozviňte nový návyky , například, pokud v lekci směřujete k určité pozici, požádejte cvičícího, který o to stojí (a je zahřátý), aby ásanu s vaším doprovodem předvedl. Naveďte cvičícího do pozice a vysvětlete ostatním účastníkům, co se má v pozici dít, na co se zaměřit, apod. Otevřete prostředí nové kvalitě lekce, povzbudíte celou skupinu.

Zařazujte změny tohoto typu do svého stylu vedení lekcí, ale mějte na paměti na hlavní důvod, z jakého jste podlehli zvyku „cvičit ve své vlastní lekci:“ neexistence nebo nepravidelná vlastní praxe. Právě skrz svou vlastní praxi ochráníte své spojení  jógou a najdete inspiraci k pokračování ve vedení lekcí.

Pokud bojujete s nalezením alespoň nějakého času nebo motivace, zkuste něco nového – například jógovou výzvu, vedený jóga online program, který může být inspirujícím zdrojem nových sérií ásan, nápadů a filozofií zkušených lektorů. Ale především: znovu-nastavení své vlastní praxe vám připomene, abyste sami zůstali studenty/cvičícími!

Návratem k vlastní praxi osvobodíte sami sebe a také si zajistíte, že jste v pozici, ze které se můžete při lekci plně věnovat cvičícím – a odtud celé vedení lekcí jógy pramení. Udržováním hranice mezi svou vlastní praxí a vedením lekcí prohloubíte své lektorské kvality a kvality vašeho vedení lekcí budou zase vyživovány a inspirovány vaší vlastní praxí a vašimi zjištěními. Tak jděte na to – pokud to čtete doma, odstupte od počítače/odložte mobil a rozbalte podložku!

Pavel Hub
Autor DVD Ashtanga Vinyasa jóga pro začátečníky a středně pokročilé
Autor online/USB kurzu Od začátku správně
15 let praxe: 6.000+ lekcí, seminářů, teambuildingových akcí a jóga víkendů
Studoval s top učiteli z Evropy, USA a Indie

Mým cílem je, abyste se cítili dobře nejen "na podložce", ale taky "mimo podložku." Abyste si každý den užili naplno, bez stresu a s náladou, kterou jen tak něco nerozhází :-)
Komentáře
  • Vyzkoušejte lekci ZDARMA

    Zbavte se bolavých zad, migrén, stresu, nespavosti nebo špatné nálady :-) Zadejte svůj email a přesvědčte se sami:

  • Přidejte se k nám na FB
  • Rubriky
  • Nejnovější příspěvky