NAULÍ KRIJA

Také byste ráno raději zůstali v posteli, protože se vám do ničeho nechce? Nebo jste vstali, ale ještě stále se cítíte těžce po večerním jídle? Pak byste určitě měli vyzkoušet jednu z nejznámějších krijí – očistných jógových technik.

Nauli krija je velmi účinnou břišní masáží, na kterou si každý vystačí sám. I když se doba, potřebná pro ovládnutí této techniky, bude u každého lišit.
Jeden můj kamarád se o ní dočetl dopoledne a večer už s ní ohromoval známé na party. Někomu může naopak zabrat i týdny. Vše je o trpělivosti a koncentraci.

Pokud jde o samotný název techniky, můžeme se setkat s několika významy.
Ten první připodobňuje techniku k houpání loďky na vlnách rozbouřeného oceánu.Loďka (nau/nav) na vlnách doslova leží/přiléhá (li) a kopíruje je. Další význam vychází z kořene nala, který v sanskrtu označuje přímý břišní sval. S technikou se ale můžeme setkat také pod názvem Lauliki (například v Gheranda sanhitě). Ten je odvozen od kořene lola, což znamená pohybovat(přímým břišním svalem) sem a tam nebo (ho)rolovat/míchat.

Jestliže vás představy vyvolané předchozím textem neodradily a máte chuť zbavit se únavy nebo depresí a nechat znova rozproudit vaši energii, zažehnout plamen, který spálí vaše zažívací potíže (ať už jde o zácpu, průjem, či jinou dysfunkci střev) a možná i zmírní příznaky cukrovky, pusťte si následující video.

K samotné technice vás dovedou tři kroky:
1. Uddiyana bandha (uddiyana = letět vzhůru, bandha = zámek/uzávěr)
2. Agnisara dhauti (agnisara = oheň, dhauti = čištění)
3. Příprava na Nauli krija
– a do žádného z kroků byste se neměli pouštět bez zvládnutí těch předchozích.

Nakonec jen dodávám, že všechny techniky se provádějí s prázdným žaludkem.

 

Knihy, v kterých se o očistných technikách můžete dočíst více:
Gheranda Sanhita
Asana Pranayama Mudra Bandha
Hatha Yoga Pradipika
Light on Yoga

Upozornění: tuto techniku by neměli cvičit lidé trpící, srdečními chorobami, vysokým krevním tlakem, kýlou, žlučovými kameny, akutními žaludečními vředy a lidé v rekonvalescenci po interních nebo břišních zákrocích. Nauli se nedoporučuje v období těhotenství, ale je naopak doporučováno po čtvrtém až šestém měsíci těhotenství, pro zpevnění břišní stěny a upravení pozice orgánů v břišní oblasti. Pokud techniku chcete cvičit, ale nejste si jisti svým zdravotním stave, konzultujte ji nejprve se svým lékařem.
Autor tohoto článku není jakkoliv odpovědný za případné škody či jiné újmy způsobené nesprávným používáním zde uvedených technik, jakožto nerespektováním doporučení, návodů a rad zde uvedených. Každý čtenář si doporučení a rady zde uvedené vybral po důkladném uvážení, s vědomím si vlastního rizika a odpovědnosti, a to zejména s ohledem na svůj zdravotní stav.

Pavel Hub
Autor DVD Ashtanga Vinyasa jóga pro začátečníky a středně pokročilé
Autor online/USB kurzu Od začátku správně
15 let praxe: 6.000+ lekcí, seminářů, teambuildingových akcí a jóga víkendů
Studoval s top učiteli z Evropy, USA a Indie

Mým cílem je, abyste se cítili dobře nejen "na podložce", ale taky "mimo podložku." Abyste si každý den užili naplno, bez stresu a s náladou, kterou jen tak něco nerozhází :-)
Komentáře
  • Vyzkoušejte lekci ZDARMA

    Zbavte se bolavých zad, migrén, stresu, nespavosti nebo špatné nálady :-) Zadejte svůj email a přesvědčte se sami:

  • Přidejte se k nám na FB
  • Rubriky
  • Nejnovější příspěvky