Minulý týden jsem pro vás přeložil pár úryvků z knihy TKV Desikachara, syna T Krishnamacharyi – Health, Healing, and Beyond.
Pokud byste rádi přičichli k základům jógy a jógové terapie, ale kniha vám přišla jako trochu náročnější čtení, mám pro vás dnes tip na jednu „snazší“ knihu o „józe podle Krishnamacharyi“ a to od vnuka Krishnamacharyi, Kausthuba Desikachara – The Yoga of the Yogi: The Legacy of T. Krishnamacharya. Přeji vám příjemné čtení a trávení 🙂
„Můžeme se pouze domnívat, jaký život to tisíce let zpět musel být, když lidé poprvé začali cvičit jógu. Nebyly auta, vlaky ani letadla, kterými by se lidé přepravovali z místa na místo. Pokud jste se někam chtěli dostat, museli jste jít nebo běžet. Když spolu lidé chtěli navzájem komunikovat, museli se setkat tváří v tvář a hovořit.“
„Byl to čas bez donášky Pizzy, kdy ingredience pro jakékoliv jídlo musely být ručně sesbírány, ručně omyty a pak ručně nakrájeny. A pokud jste chtěli něco umýt, potřebovali jste silná záda, dvě silné ruce a doufat, že vodní pramen bude někde poblíž – pokud ne, znamenalo to jediné: chůzi, hodně dlouhou chůzi.“
„A právě v takovém období vznikla jóga. Jinými slovy, praxe lidí, kteří tenkrát s jógou začínali, nevyžadovala cvičební režim. Každodenní život jim poskytoval víc než dost fyzické aktivity. Měli bychom to mít na mysli, když zvážíme účel, ke kterému byla jóga stvořena.“
„“Nefunguje to!,“ spustil na mě káravě muž v krčním límci.
Zrovna jsem byl v nákupním centru a byl jsem překvapen tím agresivním oslovením někým, koho jsem v životě neviděl. „Promiňte,“ odvětil jsem, „mluvíte se mnou?“ Muž přikývl. „Jóga nefunguje, podívejte“ a ukázal na svůj krk. „Podívejte, co se mi kvůli ní stalo.““
„Chvíli mi trvalo, než jsem si uvědomil, proč ten muž vůbec mluvil ke mně. Pak mi došlo, že na sobě mám triko s nápisem „Jóga funguje.“ Zeptal jsem se toho muže, jestli by mi mohl vysvětlit, proč o józe pronáší tak silné argumenty. A tak mě pobídl, abychom se posadili, že mi poví svůj příběh.“
„“Už tři roky mě bolí krk. Zkusil jsem toho již hodně, aby se můj stav zlepšil, ale úleva stále nepřichází. Kolegyně z práce mi doporučila, abych vyzkoušel jógu. Měla také několikaměsíční bolesti krku a po několika lekcích jógy, tyto bolesti ustaly. Ujistila mě, že po józe mé bolesti také ustanou.““
„“Fitness centrum, které navštěvuji, nějaké lekce jógy nabízí, tak jsem se přihlásil. Hodinu a půl jsme dělali různé pozice a hned druhý den jsem měl tak ukrutné bolesti, že jsem musel začít nosit tento límec. Proto jsem řekl, že jóga nefunguje. A mimochodem, já jsem Petr.““
„Sdělil jsem Petrovi, že učím jógu a zeptal jsem se ho, jestli, svému učiteli řekl, že má problémy s krkem. „Ne,“ odpověděl. „Zjistil sis, jestli je pro tebe ta lekce vhodná?“ Petr se na mě podíval, jestli jsem se nezbláznil a řekl: „Nejsou snad všechny lekce stejné?“ Potřásl jsem hlavou. „Petře,“ řekl jsem, „myslím, že bychom si měli promluvit.““
„V mezičase se ukázalo, že Krishnamacharya je extrémně schopný léčitel a konzultant a brzy se stal jedním z nejdůvěryhodnějších poradců maharádži (z Mysore). Díky maharádžově povzbuzení a pomoci, Krichnamacharya také založil Yoga shalu (jógovou školu) v mysorském paláci. Jejím účelem bylo nabídnout jógu a její přínosy veřejnosti.“
„Probíhaly zde lekce pro chlapce i dívky, stejně jako pro dospělé a lekce pro zdravé, stejně jako pro ty, kteří vyhledávali Krishnamacharyovy terapeutické konzultace. Vyučoval mladé chlapce a dívky, odděleně, ve velké hale a v nedaleké menší místnosti poskytoval konzultace. Vyučil také několik svých studentů, aby mohli jógu učit dál – obzvláště ásany a pránajámu.“
„Krishnamacharya učil své studenty v shale mnoho věcí a to, co se rozhodl učit, záleželo na zaměření skupiny nebo jednotlivců, se kterými v daném čase pracoval, vše v souladu s učením Nathamuniho a Patanjaliho.“
„Krishnamacharya v zemi způsobil rozruch tím, že učil jógu ženy. V těch časech bývalo považováno za nepatřičné učit ženy jógu a jiná speciální učení. Ale Krishnamacharya věřil, že ženy potřebují klid mysli stejně, jako muži. Také si uvědomoval, že ženy budou v moderní společnosti zastávat vedoucí pozice a věřil tak, že by pro ně jóga mohla být velkým přínosem.“
„Jakmile si vybereme vhodnou praxi, píše Patanjali, musíme být trpěliví a vytrvat v ní po dostatečně dlouhou dobu. Jóga neposkytuje „rychlou záplatu.“ Pokud nejsme ve své praxi konzistentní, pokud pár dní cvičíme a pak pár dní vynecháme, vysíláme svému tělu smíšené signály. Aby započalo léčení, musíme vysílat konzistentní vzkaz celému svému systému.“
„To znamená, že musíme být disciplinovaní a abychom byli disciplinovaní, možná se budeme muset vzdát určitých věcí, které nás od praxe odvádějí. Možná se nebudeme tolik dívat na televizi, možná trochu zkrátíme spánek, abychom mohli cvičit.“
„Je to určitý prvek oběti, zahrnutý v závazku k naší praxi. V józe se tento prvek nazývá vairagyam. Vairagyam je o nelpění, upuštění. Pokud nemáme vairagyam, bude pro nás obtížné být v praxi úspěšní. Vždy se objeví nějaká rozptýlení, která se nás budou snažit odlákat od našeho cíle, ale pokud budeme kultivovat kvalitu vairagyam, vždy budeme schopni najít cestu zpět a pokračovat v posunu na své cestě.
Thanks for sharing. I read many of your blog posts, cool, your blog is very good.